O nas

KAŻDA RELACJA I WIĘŹ ZACZYNA SIĘ OD SPOTKANIA...

W Gabinecie Terapeutycznym SPOTKANIE zajmujemy się głównie przygotowaniem „małych i dużych” OSÓB do podjęcia kontaktu i komunikacji (lub jej odbudowy) na możliwej dla nich drodze. Wierzymy, że zachodzące dzięki nim RELACJE i powstające w ich przestrzeni WIĘZI są nieodłącznym składnikiem ludzkiego szczęścia.

Wszyscy pracujący w gabinecie „SPOTKANIE” terapeuci wywodzą się z gruntu pedagogiki specjalnej – to głównie oligofrenopedagodzy (zajmujący się rewalidacją dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną) oraz surdopedagog (specjalizujący się w nauczaniu i wychowaniu dzieci z uszkodzeniem słuchu: niesłyszących i niedosłyszących).

Kanonem pracy w tym nurcie pedagogicznym, a więc i głęboko „NASZYM” jest daleko posunięta indywidualizacja – począwszy od diagnozy, poprzez indywidualne programowanie terapii aż po ocenę jej efektów (oczywiście w oparciu o obowiązujące w tym zakresie standardy). Ta pierwsza przyjmuje często formę diagnozy funkcjonalnej, która jakościowo opisuje potencjały, potrzeby oraz słabsze bądź zaburzone sfery rozwoju dziecka. Punktem odniesienia w jej formułowaniu jest naturalna droga rozwoju dziecka w normie - oddziaływania terapeutyczne kierowane są adekwatnie do poziomu, na którym aktualnie funkcjonuje dziecko. Zamysł prowadzonej terapii nie opiera się jedynie na uszkodzeniu, wadzie lub dysfunkcji, lecz uwzględnia także mocne strony dziecka, jego zainteresowania i szczególne uzdolnienia. Zakładamy, że rozwijające się zgodnie ze swą naturalną dynamiką obszary mogą w pewnym zakresie kompensować występujące u dziecka braki (np. dobrze rozwinięta sfera społeczna i komunikacyjna, pomimo ograniczonego poziomu intelektualnego może znacznie aktywizować, podnosić prestiż i uczestnictwo w życiu społecznym osób dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną). Osobne oddziaływania korygujące kierujemy wprost do zaburzonych funkcji.

Indywidualizacja istotnie wpływa także na strategie korzystania z naszych kompetencji zawodowych i bogatego wachlarza dostępnych metod i form pracy. To wyzwania rozwojowe naszego podopiecznego wyznaczają zakres ich zastosowania – często wybieramy elementy metod i form pracy, by najbardziej adekwatnie odpowiedzieć na ich potrzeby (nie dopasowujemy dziecka do metody, lecz odwrotnie: metodę lub „kompleks elementów różnych metod” do konkretnego dziecka).

Prowadzona przez nasz zespół terapia logopedyczna ma ten niepodważalny walor, że czerpie z naszych wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą z różnorodnymi (często sprzężonymi) niepełnosprawnościami. Niejednokrotnie przekonujemy się, że podejście i strategie wypracowane na tym polu są pomocne we wspomaganiu rozwoju kontaktu i komunikacji oraz zapobiegają powstawaniu zaburzeń u dzieci w potencjalnej normie (doskonale sprawdzają się w pracy z dziećmi małymi i przedszkolnymi – zarówno w zajęciach indywidualnych jak i grupowych).

W Gabinecie Terapeutycznym SPOTKANIE pracuje czterech logopedów – w tym: trzech ze specjalnością neurologopedyczną. Logopeda bez tej specjalności jest jednocześnie muzykoterapeutą i ogromnie wzbogaca wachlarz naszych oddziaływań (m. in. o logorytmikę i muzykoterapię – realizowaną w zajęciach indywidualnych bądź grupowych; adresowaną do dzieci oraz dorosłych). Klasyczną logoterapię wspomagamy także terapią pedagogiczną połączoną z wprowadzaniem i utrwalaniem AAC – tym aspektem naszej pracy zajmuje się pedagog specjalny – oligofrenopedagog, prywatnie: mama niepełnosprawnego dziecka komunikująca się z nim z zastosowaniem podobnych strategii (Gosiu – dziękujemy, że jesteś z nami 🙂). Cztery spośród naszych terapeutek posiadają uprawnienia do pracy metodą Integracji Sensorycznej – jej elementy w sposób uzasadniony przenikają do naszego warsztatu logopedycznego 🙂. W podobnej liczbie jesteśmy provider’kami Indywidualnej Stymulacji Słuchu metodą Johansena i oferujemy trening słuchowy dla dzieci, młodzieży i dorosłych doświadczających zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego – dzieci trafiające na zajęcia logopedyczne dość często wymagają włączenia tej formy terapii, by ich postępy stawały się bardziej adekwatne do podejmowanych wysiłków. Posiadamy także inne dodatkowe kwalifikacje, które nieustannie doskonalimy – wszystko po to, by dorastać do potrzeb naszych podopiecznych i móc im prawdziwie towarzyszyć w drodze do porozumienia z bliskimi i światem.