Stymulacja słuchu metodą JOHANSENA

GDY TWOJE DZIECKO MIEWA PROBLEMY Z:

  • nadwrażliwością na niektóre dźwięki
  • prawidłowym różnicowaniem dźwięków
  • lokalizacją źródła dźwięku
  • rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych
  • analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego
  • umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej
  • rozumieniem mowy w hałasie
może oznaczać, że ich bezpośrednią przyczyną są

CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO.

Osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).

W ICH KONSEKWENCJI CZĘSTO POJAWIAJĄ SIĘ U DZIECKA TRUDNOŚCI FUNKCJONALNE, KTÓRE DOTYCZĄ:

  • koncentracji uwagi
  • wzmożonej męczliwości
  • rozwoju mowy (jej rozumienia i nadawania)
  • autokontroli słuchowej
  • prawidłowej artykulacji
  • uczenia się
  • czytania
  • konstruowania wypowiedzi pisemnych i pisania
  • zaburzeń w zachowaniu i zakłóconych relacji społecznych
  • w grupie przedszkolnej lub klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny

ODPOWIEDNIO DOBRANA TERAPIA SŁUCHOWA MOŻE POPRAWIĆ NIE TYLKO PRZETWARZANIE SŁUCHOWE DZIECKA, LECZ WPŁYNĄĆ KORZYSTNIE NA:

  • zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji
  • (w szczególności na wypowiedziach ustnych)
  • rozumienie mowy
  • artykulację
  • komunikację
  • czytanie
  • zachowanie
  • samoocenę
  • napięcie mięśniowe, co wpływa na postawę ciała, utrzymanie równowagi, koordynację ruchów, motorykę

JEDNĄ Z PROPONOWANYCH FORM TERAPII SŁUCHOWEJ JEST INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU METODĄ DR. KJELDA JOHANSENA (IAS) - JEJ ZALETY TO:

  • możliwość zastosowania w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych – pracujemy z: małymi dziećmi (od 3 r. ż.), z opóźnionym rozwojem mowy, z dysleksją, z ADHD, z zaburzeniami koncentracji, z zaburzeniami uwagi słuchowej, z zaburzeniami percepcji słuchowej, z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń, z osobami z porażeniem mózgowym, z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki, z osobami z autyzmem
  • jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków lub doświadczających istotnych trudności organizacyjnych w dowożeniu dziecka na szereg zajęć dodatkowych, gdyż ma miejsce w domu dziecka
  • to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci (np. z autyzmem) – można ją realizować już w łóżku tuż przed zasypianiem
  • niezbyt wymagające warunki techniczne (sprzęt CD i słuchawki)
  • podczas trwania programu odbywa się stały monitoring postępów dziecka
  • w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie

DIAGNOZA W METODZIE JOHANSENA:

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej (w tym teście dychotycznym) - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych. Jest poszerzona o ogólne badanie procesów lateralizacji u dziecka oraz wnikliwy wywiad z rodzicami na temat jego funkcjonowania w codziennym życiu.

PROGRAM TERAPII:

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 - 15 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 8 do 10 tygodni. Za każdym razem po diagnozie kontrolnej dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa zazwyczaj około roku i obejmuje sześć płyt (indywidualizowanych lub standardowych).



Kjeld Johansen
Ewa Szmaglińska podczas szkolenia u twórcy metody Kjelda Johansena