GDY TWOJE DZIECKO MIEWA PROBLEMY Z:
- nadwrażliwością na niektóre dźwięki
- prawidłowym różnicowaniem dźwięków
- lokalizacją źródła dźwięku
- rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych
- analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego
- umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej
- rozumieniem mowy w hałasie
CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO.
Osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
W ICH KONSEKWENCJI CZĘSTO POJAWIAJĄ SIĘ U DZIECKA TRUDNOŚCI FUNKCJONALNE, KTÓRE DOTYCZĄ:
- koncentracji uwagi
- wzmożonej męczliwości
- rozwoju mowy (jej rozumienia i nadawania)
- autokontroli słuchowej
- prawidłowej artykulacji
- uczenia się
- czytania
- konstruowania wypowiedzi pisemnych i pisania
- zaburzeń w zachowaniu i zakłóconych relacji społecznych
- w grupie przedszkolnej lub klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny
ODPOWIEDNIO DOBRANA TERAPIA SŁUCHOWA MOŻE POPRAWIĆ NIE TYLKO PRZETWARZANIE SŁUCHOWE DZIECKA, LECZ WPŁYNĄĆ KORZYSTNIE NA:
- zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji
- (w szczególności na wypowiedziach ustnych)
- rozumienie mowy
- artykulację
- komunikację
- czytanie
- zachowanie
- samoocenę
- napięcie mięśniowe, co wpływa na postawę ciała, utrzymanie równowagi, koordynację ruchów, motorykę
JEDNĄ Z PROPONOWANYCH FORM TERAPII SŁUCHOWEJ JEST INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU METODĄ DR. KJELDA JOHANSENA (IAS) - JEJ ZALETY TO:
- możliwość zastosowania w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych – pracujemy z: małymi dziećmi (od 3 r. ż.), z opóźnionym rozwojem mowy, z dysleksją, z ADHD, z zaburzeniami koncentracji, z zaburzeniami uwagi słuchowej, z zaburzeniami percepcji słuchowej, z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń, z osobami z porażeniem mózgowym, z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki, z osobami z autyzmem
- jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków lub doświadczających istotnych trudności organizacyjnych w dowożeniu dziecka na szereg zajęć dodatkowych, gdyż ma miejsce w domu dziecka
- to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci (np. z autyzmem) – można ją realizować już w łóżku tuż przed zasypianiem
- niezbyt wymagające warunki techniczne (sprzęt CD i słuchawki)
- podczas trwania programu odbywa się stały monitoring postępów dziecka
- w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie
DIAGNOZA W METODZIE JOHANSENA:
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej (w tym teście dychotycznym) - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych. Jest poszerzona o ogólne badanie procesów lateralizacji u dziecka oraz wnikliwy wywiad z rodzicami na temat jego funkcjonowania w codziennym życiu.
PROGRAM TERAPII:
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 - 15 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 8 do 10 tygodni. Za każdym razem po diagnozie kontrolnej dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa zazwyczaj około roku i obejmuje sześć płyt (indywidualizowanych lub standardowych).
