Logorytmika

Logorytmika - metoda wspomagająca zajęcia logopedyczne

Dla dzieci ma formę zabawy i polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką. W szczególny sposób rozwija sferę słuchową, ruchową i słuchowo-ruchową pacjenta. W logorytmice zawarte są elementy gimnastyki przy muzyce. Na bazie ćwiczeń muzyczno - ruchowych wykonuje się ćwiczenia słowno - ruchowe, w których najważniejszy jest rytm.
Głównym celem zajęć logorytmicznych jest korygowanie wad mowy i przetwarzania słuchowego, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku.

Zajęcia logorytmiczne wspierają indywidualną terapię logopedyczną.
Dzieci podczas zajęć wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe. Poprzez takie ćwiczenia dzieci nabywają prawidłowe nawyki artykulacyjne i ruchowe, co wpływa pozytywnie na doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej.
Zajęcia logorytmiczne, kształcąc ruchy całego ciała - wpływają pośrednio na usprawnienie narządów mowy. Do tego wkomponowane są ćwiczenia muzyczno - ruchowe.


Jakie korzyści płyną z zajęć logorytmicznych?

Oto kilka najważniejszych:

  • rozwijanie umiejętności planowania ruchów w obrębie motoryki dużej, małej, oraz w obrębie narządów artykulacyjnych
  • lepsze orientowanie się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
  • stymulacja słuchowo – ruchowa
  • poprawa pamięci oraz koncentracji uwagi
  • stymulowanie myślenia i mowy