Logorytmika - metoda wspomagająca zajęcia logopedyczne
Dla dzieci ma formę zabawy i polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką.
W szczególny sposób rozwija sferę słuchową, ruchową i słuchowo-ruchową pacjenta.
W logorytmice zawarte są elementy gimnastyki przy muzyce.
Na bazie ćwiczeń muzyczno - ruchowych wykonuje się ćwiczenia słowno - ruchowe, w których najważniejszy jest rytm.
Głównym celem zajęć logorytmicznych jest korygowanie wad mowy i przetwarzania słuchowego,
a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku.
Zajęcia logorytmiczne wspierają indywidualną terapię logopedyczną.
Dzieci podczas zajęć wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe.
Poprzez takie ćwiczenia dzieci nabywają prawidłowe nawyki artykulacyjne i ruchowe,
co wpływa pozytywnie na doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej.
Zajęcia logorytmiczne, kształcąc ruchy całego ciała - wpływają pośrednio na usprawnienie narządów mowy.
Do tego wkomponowane są ćwiczenia muzyczno - ruchowe.
Jakie korzyści płyną z zajęć logorytmicznych?
Oto kilka najważniejszych:
- rozwijanie umiejętności planowania ruchów w obrębie motoryki dużej, małej, oraz w obrębie narządów artykulacyjnych
- lepsze orientowanie się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
- stymulacja słuchowo – ruchowa
- poprawa pamięci oraz koncentracji uwagi
- stymulowanie myślenia i mowy